[16-10-2018] ΗΠΑ: Σχέδιο για την προώθηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) μέσω της εξερεύνησης του μυαλού των παιδιών

Η γνωσιακή επιστήμη και η νευροεπιστήμη μπορούν να εμπνεύσουν τις επόμενες μεγάλες καινοτομίες στη τεχνητή νοημοσύνη.

Ο Josh Tenenbaum, ο οποίος διευθύνει το εργαστήριο Υπολογιστικής Γνωσιακής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του MIT και είναι επικεφαλής ενός φιλόδοξου νέου ερευνητικού προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης υπό την αιγίδα του ΜΙΤ, επονομαζόμενο MIT Quest for Intelligence, ισχυρίζεται ότι οι επόμενες μεγάλες ανακαλύψεις στο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να εξαρτώνται από τη διερεύνηση του ανθρώπινου μυαλού.

Στο έργο αυτό συμμετέχουν επιστήμονες υπολογιστών και μηχανικοί από κοινού με νευροεπιστήμονες και γνωσιακούς ψυχολόγους προκειμένου να διενεργηθεί έρευνα, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε θεμελιώδη πρόοδο στο εν λόγω πεδίο. Το όραμα του Josh Tenenbaum, όπως ο ίδιος το περιέγραψε στο EmTech, ένα συνέδριο που διοργανώθηκε στο ΜΙΤ, είναι η κατασκευή μιας μηχανής ΑΙ στα πρότυπα ενός βρέφους, με άλλα λόγια μιας μηχανής που είναι συνάμα «έξυπνη» και έχει ικανότητα εκμάθησης.

Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί ορισμένες εκπληκτικές εξελίξεις στο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες όμως έχουν βασισθεί σε μεγάλο βαθμό σε μία σειρά από καινοτομίες στο χώρο της υπολογιστικής νοημοσύνης και ειδικά σε μεγάλα και βαθιά (τεχνητά) νευρωνικά δίκτυα. Για παράδειγμα, η «Βαθιά Μάθηση» έδωσε στους υπολογιστές τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν λόγια στην ομιλία και πρόσωπα στις εικόνες με τέτοια ακρίβεια όπως ένας άνθρωπος. Στη «Βαθιά Μάθηση» βασίζεται η εντυπωσιακή πρόοδος στα προγράμματα παιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένου του AlphaGo της εταιρείας DeepMind και η συγκεκριμένη προσέγγιση έχει συμβάλει στη βελτίωση των αυτοκινούμενων οχημάτων και της ρομποτικής.

Ωστόσο, ο Josh Tenenbaum παρατηρεί ότι κανένα από αυτά τα συστήματα δεν είναι πραγματικά «έξυπνο». Παραθέτοντας τα λόγια του: «Κανένα από αυτά τα συστήματα δεν έχει την ευελιξία, την κοινή λογική, τη γενική νοημοσύνη ενός παιδιού ηλικίας δύο ετών ή ακόμη και ενός έτους. Τι λείπει λοιπόν;».

Η έρευνα του Tenenbaum επικεντρώνεται στην εξερεύνηση της γνωσιακής επιστήμης με σκοπό την κατανόηση της ανθρώπινης νοημοσύνης. Με βάση το έργο του διαπιστώθηκε ότι ακόμη και τα παιδιά πολύ μικρής ηλικίας είναι σε θέση να απεικονίσουν πτυχές του κόσμου χρησιμοποιώντας ένα είδος έμφυτου τρισδιάστατου μοντέλου. Αυτό δίνει στους ανθρώπους μεγαλύτερη ενστικτώδη κατανόηση του φυσικού κόσμου από ό,τι έχει ένας υπολογιστής ή ένα ρομπότ. Όπως ο ίδιος λέει: «Τα παιδικά παιχνίδια είναι σοβαρή υπόθεση καθότι αποτελούν πειράματα. Αυτό καθιστά τους ανθρώπους τους πιο έξυπνους μαθητές στο γνωστό σύμπαν».

Πρωτοποριακό έργο του Josh Tenenbaum συνιστά η ανάπτυξη προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών ικανών να μιμηθούν μερικές από τις πιο ασαφείς πτυχές του ανθρώπινου νου, χρησιμοποιώντας πιθανολογικές τεχνικές. Το 2015, μαζί με άλλους δύο ερευνητές δημιούργησαν προγράμματα για ηλεκτρονικούς υπολογιστές ικανά να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν νέους χειρόγραφους χαρακτήρες, καθώς και ορισμένα αντικείμενα σε εικόνες, έχοντας δει μόνο μερικά παραδείγματα. Η σημασία του έργου αυτού διαφαίνεται από το γεγονός ότι ακόμη και τα καλύτερα προγράμματα μηχανικής μάθησης, συνήθως, απαιτούν τεράστιες ποσότητες δεδομένων εκπαίδευσης.

Το έργο «Quest for Intelligence» επιδιώκει, επίσης, να διερευνήσει τις κοινωνικές επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης, γεγονός που σημαίνει να αιτιολογηθούν οι θεμελιώδεις περιορισμοί και τα μειονεκτήματα της τεχνολογίας, καθώς και ζητήματα όπως η αλγοριθμική προκατάληψη και η δυνατότητα επεξήγησης (δηλαδή του λόγου όπου ένα σύστημα ΑΙ «συμπεριφέρεται» με τον συγκεκριμένο τρόπο).

Ο Tenenbaum σημειώνει ότι το αρχικό όραμα για την τεχνητή νοημοσύνη, ένα όραμα πλέον πενήντα ετών, επεδίωξε να αντλήσει έμπνευση από την ανθρώπινη νοημοσύνη, δίχως όμως να υφίσταται επιστημονικό υπόβαθρο. Το γεγονός, όμως, ότι τα πεδία της γνωσιακής επιστήμης και της νευροεπιστήμης είναι πλέον πιο ώριμα, καθιστά το ως άνω εγχείρημα ξεχωριστό.

 

Πηγή: TechnologyReview

ΒάσιαΑντωνίου - Stagiaire EEB

ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ



Τι ξέρω για τη Bιοηθική
...για να ενημερωθείς, να προβληματιστείς και να αποφασίσεις...


 Έκδοση



ΤΡΕΧΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Ιατρική ακριβείας



ΝΕΑ ΣΥΣΤΑΣΗ

Εφαρμογή της Νομοθεσίας Για τις Επιτροπές Ηθικής και Δεοντολογίας της Έρευνας (ΕΗΔΕ)


Σύσταση

ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΠΑΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ"



H Επιτροπή πραγματοποιεί ενημερώσεις για θέματα βιοηθικής σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων. Θα ανταποκριθούμε με  χαρά σε κάθε εκδήλωση ενδιαφέροντος

Πληροφορίες

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ



H Επιτροπή οργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα σεμιναρίων, που καλύπτει ένα μεγάλο εύρος κρίσιμων θεμάτων βιοηθικής

Πληροφορίες

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ



Η Επιτροπή δίνει τη δυνατότητα πρακτικής άσκησης για θέματα του αντικειμένου της σε φοιτητές με ειδικό ενδιαφέρον για τη βιοηθική

Πληροφορίες

Free business joomla templates